2020 on alkanut odotettavasti mobiililaitteiden markkinaosuuksien kasvulla. Vaikka mobiililaitteet tuskin tulevat kokonaan korvaamaan tietokoneita ainakaan nykyisten sukupolvien aikana, monipuolistuu niiden käyttö ja niillä vietetty aika.

Eteenkin mobiilimaksaminen ja mobiilitunnistautuminen on ollut kovassa nousussa. Kasinot ilman rekisteröitymistäovat monien mielestä osa kasvanutta mobiilimaksamisen trendiä. 

Kansainvälisen nettiliikenteen odotetaan siirtyvän entistä enemmän mobiililaitteille eteenkin 5G teknologian yleistyessä, mobiilidatan on arvioitu kolmenkertaistuvan seuravan 3 vuoden aikana. Vertailukuvaksi voidaan ottaa muutamat luvut:

–        Vuoden aikana mobiiliselainten määrä on kasvanut yli 10 % 

–        Yli 50 % internetissä vietetystä ajasta on mobiililaitteilla

–        Yli 40 % käyttäjistä käyttää mobiililaitetta pääasiallisena laitteena

–        Mobiilimarkkinointi on edullisempaa ja tuottaa parempia tuloksia

–        Internetillä on noin 4.5 miljardia käyttäjää ja näistä 4 miljardia käyttää mobiililaitetta

Mobiilimaksaminen on kuitenkin vielä verrattain pientä rahallisesti mitattuna. Maailmanlaajuisesti noin 15 % rahansiirroista tehdään mobiilisti, syyksi tähän on arvioitu pöytäkoneen mieltämistä turvallisempana vaihtoehtona. Kyselyjen perusteella noin puolet käyttäjistä etsii tuotteita ensin mobiililaitteella ja sitten ostaa tuotteen pöytäkoneella tai myymälästä.

Sähköposti on myös siirtynyt mobiililaitteisiin ja yli 60 % sähköposteista avataan mobiililaitteilla. Mielenkiintoisena lisänä työpöydän sähköpostiohjelmien käyttö on laskenut alle 15 prosenttiin, loput sähköposteista luetaan nettiselaimen kautta.

Erilaisten videoiden katseluun käytetään toistaiseksi vielä pääasiallisesti pöytäkoneita, YouTuben katseluun käytetään kuitenkin yli 70 % ajasta mobiililaitetta.

Sosiaalimediassa mobiililaitteet ovat kiistattomia kuninkaita ja maailmanlaajuisesti erilaiset sosiaalimediat kuten Facebook, Twitter, LinkedIn ja Pinterest saavat yli 80 % liikenteestään mobiililaitteista. Facebookin käyttäjät ovat yhteydessä sivustoon yli 95 % ajasta mobiililaitteella.

Mobiililaitteet muuttavat maailmaa

Kovin moni ei enää muistele aikakautta jolloin jouduttiin ihan oikeasti kysymään reittineuvoja tai käyttämään paperisia karttoja. Nostalgiaa tuottavat muistot ovat tietysti aina mukavia, mutta ennen GPS laitteita ja nykyään kännyköitä, eksyminen vieraassa kaupungissa oli ihan arkipäivästä toimintaa. Muistot ovat tietysti aina mukavia mutta kun etsit pari tuntia sijaintia vieraasta kaupungista se ei varmasti tuntunut mukavalta. Nykyään tulee eksyttyä enimmäkseen mikäli on unohtanut ladata kännykän eikä mukana ole virtapankkia.

Internet ja sen jälkeen tulevat mobiililaitteet ovat tehneet myös yritysvertailusta paljon helpompaa. Ennen Googlen tai Facebookin yritysten tähtiluokitusta ja arvosteluja oli oikean yrityksen valitseminen huomattavasti vaikeampaa. Parturiin mentäessä piti kysellä kavereilta, onko mitään suosituksia paikasta missä olisi hyvä hinta / laatu suhde. Nykyään kaiken tämän tiedon saa netistä helposti hakemalla. Otetaan hiukan tilastoja paikallisesta hausta:

–        Noin 40 % kaikista hauista koskee paikallista yritystä tai kiinnostuksen kohdetta

–        Mikäli paikkatietojen tarkkuutta parantaa neljäsosalla Googleen myynti kasvaa yli 200 %

–        Yli 60 % kuluttajista ottaa yhteyttä mieluummin yrityksiin joilla on mobiilille optimoidut sivut

–        Vajaa puolet kuluttajista eivät harkitse yrityksen palvelujen käyttämistä ellei yrityksellä ole vähintään neljän tähden luokitusta

–        Arvostelujen määrä on toiseksi tärkein asia mitä otetaan huomioon päätöksiä tehdessä

–        Yritykset jotka vastaavat kuluttajien kommentteihin katsotaan noin 30 % luotettavimmiksi

Nykyään tarvitaan hyvin optimoidut mobiilisivustot, hyvin optimoidut paikkatiedot ja erittäin hyvä mobiilimarkkinoinnin strategia.

Tutkimusten perusteella mobiililaitteella selaava kuluttaja poistuu sivulta mikäli se ei ole latautunut 3 sekunnin sisällä, mikäli sivu ei lataudu 4 sekunnin kuluessa käyttäjä ei enää palaa sivustolle.

Maksuteollisuus siirtyy entistä enemmän mobiiliin

Fintech (lyhenne maksuteollisuudesta englanniksi) on siirtynyt entistä enemmän nettiin. Erittäin hyvänä esimerkkinä voidaan ottaa esimerkiksi Revolut joka on käytettävissä vain ja ainoastaan puhelimella tai tabletilla. Mikäli ei omista älypuhelinta on pankkipalvelun käyttö mahdotonta, sillä ensimmäinen kirjautuminen laitteella tapahtuu varmentamalla puhelinnumero. Päätös tarjota palvelua vain mobiililaitteille on hiukan kiistanalainen sillä välillä sitä haluaisi esimerkiksi maksaa laskun nettiselaimella joka on mahdotonta. Asiaa tarkemmin mietittäessä tämä on varmasti säästänyt rahaa kehityskustannuksissa. Keskittymällä pelkästään yhteen kasvussa olevaan markkina-alueeseen säästetään todella paljon kehityskustannuksia, säästöt voidaan käyttää markkinointiin tai palveluhintojen alentamiseen.

Käsittelimme aiemmin pienyrittäjille sopivia verkkomaksupalveluita, maksupalvelutuottajat ovat myös kokeneet melkoisen muutoksen viimeisen 5 vuoden aikana. Tällä hetkellä suurimmat maksukäsittelijät maailmanlaajuisesti ovat PayPal, Stripe, Square, Adyen ja nykyisin myös bitpay.

Suomalaisille tunnetuin maksunvälittäjä lienee PayPal. Maksunvälityspalvelun lisäksi PayPal tarjoaa pankkikorttia asiakkaille, jotta he voivat käyttää tilillään olevia rahoja välittömästi. PayPalilla voi vastaanottaa maksuja heidän omalla järjestelmällänsä tai kaikilla yleisillä maksukorteilla. PayPal on saatavissa kahdessasadassa eri maassa ja tukee 26 eri valuuttaa.

Kaikista nopeimmin kasvava maksunvälittäjä viime vuosina on kuitenkin ollut Stripe. Stripe on suunniteltu eteenkin kehittäjille jotka voivat sisällyttää sen maksutoiminnot mihin tahansa ohjelmaan, nettisivuun tai applikaatioon. Stripe toimii maailmanlaajuisesti ja tukee yli 130 eri valuuttaa. 

Kaikki maksunvälittäjät ovat optimoineet maksualustat mobiilille, ne ovat nopeita, selkeitä ja varmoja.

Kasvun taustalla on helppokäyttöisyys ja palvelut

Mobiililaitteiden suosio on luonut uusia työpaikkoja ja kasvattanut ennestään mobiililaitteiden suosiota.

Hyvänä esimerkkinä voidaan ottaa TikTok (aiemmin musical.ly) täysin uusi sovellus ohitti latausmäärissä Facebookin, Instagramin ja Snapchatin jo vuonna 2018. Suuri yllätys tulee kun katsoo yrityksen markkina-arvoa joka on yli 75 miljardia dollaria. Sovelluksen suosio on niin iso että Facebook loi Lasso nimisen kilpailijan sille.

Ilmaisohjelmien taustalla pyörii kuitenkin aina kysymys turvallisuudesta ja henkilötietojen käytöstä. Tämä pätee kaikkiin ilmaispalveluihin tai ohjelmiin kuten Facebookiin. TikTok on kerännyt oman osansa kritiikkiä eteenkin kun kyseessä on kiinalaisomisteinen yritys.

Kaikkien tulisikin miettiä hiukkasen kuinka tärkeä yksityisyys on itselleen, yleensä henkilötietoja ei käytetä muuhun kuin kohdennettuun mainontaan mutta niitä voidaan käyttää moneen muuhunkin.Yksityisyyttä miettiessä voi käydä vaikka tutustumassa TikTok ohjelmistoon.

Share.

About Author

Mikään meri ei ole liian iso seilattavaksi.

%d bloggaajaa tykkää tästä: