Kun matopeli oli aikansa Angry Birds

Kukaan ei varmasti tiennyt vuonna 1997, millaisen askel otettiin mobiilipelaamisen maailmassa, kun Taneli Armanto suunnitteli yksinkertaisen pelin matkapuhelimeen. Peli julkaistiin Nokia 6110 -puhelimen mukana ja se oli hyvin simppeli; yksivärisellä näytöllä liikkuva musta palkki kasvoi pituutta, kun sen ohjasi satunnaisiin paikkoihin ruudulla ilmaantuvien pisteiden kohdalle. Jos palkin, tai madon, ohjasi törmäämään itseensä tai näytön seinämiin, niin peli päättyi. Mitä pidemmäksi madon sai kasvatettua, sen kovemmat pisteet pelaaja nappasi.

Saman kännykkämallin pelivalikoimiin kuului suositun matopelin lisäksi muisti- sekä logiikkapeli, joskin matopeli saavutti ainoana näistä kolmesta kuolemattomuuden ensimmäisten mobiilipelaajien muistoissa. Joka tapauksessa vuosi 1997 merkitsi tietyn aikakauden alkua, jolloin kännyköillä saattoi tehdä muutakin kuin soittaa ja lähettää tekstiviestejä.

Itse asiassa maailman ensimmäinen mobiilipeli oli Tetris-klooni, joka tuotettiin tanskalaiselle Hagenuk MT 2000 -puhelinmallille, mutta kyseinen malli ei koskaan tullut kovin tunnetuksi maailmalla.

Matopelin jälkeen mobiilipelien kehitys alkoi täysin uudella tavalla. Pian kännyköillä saatettiin pelata muun muassa Pong-tyylisiä tennispelejä ja muita vastaavia klassikoita, jotka aiemmin olivat lyöneet itsensä läpi Atarin ja PC:n pelivalikoimissa.

Ensimmäinen värinäytöllinen kännykkä oli Siemensin vuonna 1998 julkaisema S10-mallin matkapuhelin, joka tosin kykeni tuottamaan vain neljä väriä: punaisen, vihreän, sinisen ja valkoisen. Vuonna 2000 Nokia toi markkinoille 9210 Communicatorin, joka ihastutti kuluttajia jopa 640×200 pikselin LCD-näytöllä sekä yli 4000 värin paletilla. Communicatorin käyttöjärjestelmänä oli Symbian ja sillä pelattavat pelit olivat koodattu java-tekniikalla. Kyseisestä puhelinmallista on myös mainittava se, että maailman ensimmäinen matkapuhelinliittymällä ladattava peli, Skiflying, valmistettiin nimenomaan 9120 Communicatorille.

Skiflying oli suomalaisen peliyrityksen, RedLynxin, taidonnäyte ja se tuotettiin yhteistyössä Soneran kanssa. Pelin saattoi ladata suoraan kännykkään surffaamalla ensin kännykän verkkoselaimella Soneran osoitteeseen. Pelin hinta lisättiin matkapuhelinlaskuun ja sen hinta oli 44,59 markkaa, joka nykyisellään vastaisi noin yhdeksää euroa. RedLynx kuvasi itse tuotettaan peliksi, jossa on ”silmää hivelevä grafiikka” ja ”erinomainen pelattavuus”. Tuolloin myös Soneran osastopäällikkö Timo Ahomäki totesi Dome.fi:lle uskovansa, että suoraan laitteisiin ladattavat sovellukset tulevat monipuolistamaan mobiililaitteilla käytettävien palveluiden valikoimaa.

Mobiilipeleistä ja niiden historiasta puhuttaessa ei voi olla törmäämättä surullisenkuuluisaan Nokia N-Gageen. Helmikuussa 2003 julkaistu erikoisen mallinen matkapuhelin oli Nokian yritys perusteellisesti yhdistää kännykkä ja käsikonsoli. Mallilta odotettiin hyvää menestystä markkinoilla, mutta sen kohtaloksi koitui lähes käyttökelvoton ulkomuoto, jonka vuoksi puhelinta tuli pitää sen kylki korvaa kohti ja huono laitesuunnittelu, joka teki pelaamisesta tarpeettoman vaikeaa.

2000-luvun alussa mobiilipelaaminen saavutti suosiota etenkin Japanissa ja jo vuoteen 2003 mennessä japanilaisten puhelimissa pelattiin niinkin moderneja pelejä, että pelit saattoivat käyttää puhelinten kameroita vaikkapa pelihahmon luomiseen. Samaan aikaan, kun Nokia paini floppituotteensa N-Gagen kanssa, alkoi videopeliyhtiö Namco hiipiä Euroopan markkinoille esittelemällä japanilaisia ultramoderneja mobiilipelejä jollaisia ei oltu aiemmin nähty. Vuosi 2003 oli merkittävä myös kolmelle Teknillisen korkeakoulun opiskelijalle, jotka perustivat yhtiön nimeltä Relude ja joka tunnettaisiin myöhemmin maailmanlaajuisesti lentävistä linnuista sekä vihreistä possuhahmoista.

Vuonna 2008 mobiilipelien maailmassa tapahtui järisyttävä muutos, kun Apple käynnisti sovelluskauppa App Storen. Sovelluskauppa antoi käyttäjille vapauden valita eri sovellusten ja pelien välillä ja mobiilipelivalmistajien todellinen kulta-aika alkoi. Pelien kokoelma suorastaan räjähti käsiin ja on nykyisin yhtä monipuolinen kuin modernien mobiilikasinoiden laaja pelivalikoima.

App Storen myötä myös Suomi pääsi loistamaan maailmankartalla, kun Rovio Mobileksi nimensä vaihtanut Relude julkaisi joulukuussa 2009 pelin Angry Birds. Pelissä singotaan erilaisia lintuhahmoja ritsalla vihreiden possujen rakennelmiin tarkoituksena tuhota rakennukset ja niissä majailevat röhkijät. Angry Birdsiä myytiin yli 6,5 miljoonaa kopiota ensimmäisen puolen vuoden aikana ja nykyisin brändi tunnetaan maailman joka kolkassa.

Tänä päivänä uusia mobiilipelejä pusketaan sovelluskauppoihin joka päivä, sillä niiden tuottaminen jopa yhden ainoan ihmisen toimesta on kohtalaisen helppoa ja nopeaa. Normaalien ajanvietepelien lisäksi oikean rahan pelit ovat tulleet osaksi arkipäivää ja uudet kasinot ja niiden hauskat uutuuspelit voivat sekä viihdyttää että tuottaa rahavoittoja vaikka mökiltä käsin. Tämä aika ja nykytekniikka luovat aloitteleville pelisuunnittelijoille mitä parhaimmat olosuhteet; joka ikinen päivä on pieni mahdollisuus sille, että syntyy peli, joka voi saavuttaa samat mittasuhteet kuin matopeli tai Angry Birds.

Advertisment ad adsense adlogger