Autoilu ja matkapuhelimet

Yhä useampi suomalainen käyttää matkapuhelinta ja autoa yhtäaikaisesti. Puhelimen näprääminen ajaessa on laissa kiellettyä, mutta silti usea suomalainen tekee sitä. Miksi? Kysymykseen vastaaminen on itseasiassa vaikeampaa, kuin osaisi odottaa. Suurimmaksi osaksi autoa ajavat ovat huolimattomia ja välinpitämättömiä. On helpompi vastata puhelimeen auton ratissa, kun puhelin soi.

– Aivotutkijat puhuvat kognitiivisesta tarkkaamattomuudesta. Aivot valitsevat ykköstehtäväksi tekstarin tai somepäivityksen ilman, että kuljettaja sitä tiedostaa. Liikenteen seuraaminen jää siinä auttamatta kakkoseksi, tuumii Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Liikenneturvan Tarkkaamattomuus tieliikenteen turvallisuusongelmana -selvityksessä todetaan, että ajon aikainen tekstaaminen tai puhelimen selaaminen nostaa onnettomuusriskin etenkin kokemattomilla kuljettajilla noin nelinkertaiseksi. Toisen auton perään ajamisen suhteen riski on viestejä lähetettäessä 5,6-kertainen.

Selvitys pohjaa eri maissa tehtyihin tutkimuksiin. Maailmalla tarkkaamattomuuden roolia liikenneonnettomuuksissa on tutkittu paljonkin, mutta Suomessa vielä melko vähän.

Suomalaisista autoilijoista vain 14 prosenttia kertoo, ettei ole käyttänyt puhelinta ajaessaan viimeisen kahden vuoden aikana.

Avoimeen lähdekoodiin perustuva Sailfish-käyttöjärjestelmä takaa käyttäjälleen mitä monipuolisimmat ja mainioimmat mahdollisuudet käyttökokemuksensa muokkaamiseen itselleen sopivaksi. Tämä kutkuttaa jokaisen teknologianörtin ja koti-insinöörin mielenkiintoa takuuvarmasti. Näihin laitteisiin on mahdollista saada käyttöön myös Android-sovelluksia ja näin laajentaa puhelimen käyttömahdollisuuksia entisestään.

Jollan kehittämä Sailfish-käyttöjärjestelmä on syksystä 2017 saatavilla myös joillekin Sonyn Xperia puhelimille, joihin sen saa asennettua erikseen melko huokeaan hintaan. Tämä melkoisen erikoinen tapa myydä käyttöjärjestelmä erillään varsinaisesta tuotteesta on osa Sonyn omaa Open Device -projektia, josta kustomoiva kuluttaja varmasti niin ikään tulee pitämään.

Kaikenkaikkiaan myös uudet varaosat tulevat siis tarpeeseen ja parhaiten ne saat autonvaraosatpro sivustolta.

Keskittyminen yhtä aikaa sekä autolla ajamiseen että älypuhelimen selailuun saattaa tuntua helpolta tehtävältä, mutta todellisuudessa se ei ole mahdollista.

Aivotutkija ja Helsingin yliopiston professori Minna Huotilainen toteaa, että aivot eivät yksinkertaisesti voi käsitellä kahta vaativaa asiaa samanaikaisesti.

– Aivot eivät multitaskaa. Jos ihminen ajaa autoa ja tekee toista vaativaa tehtävää samaan aikaan hän todellisuudessa siirtelee tarkkaavaisuutta näiden kahden asian välillä.

Jos huomiosta ajamisen kanssa kilpaileva tehtävä on luonteeltaan uppouttavaa – kuten älypuhelimen räplääminen voi olla – ei kuljettaja pysty välttämättä siirtämään tarkkaavaisuuttaan takaisin ajamiseen

Advertisment ad adsense adlogger