Virtuaalilasit ovat yleistymässä kovaa tahtia arkipäiväiseksi asiaksi. Samaan aikaan virtuaalisisältöjen määrä on vahvassa kasvussa.

VR-pelit näyttävät ja tuntuvat virtuaalilaseilla katsottuna huomattavasti aidommilta, kuin niistä löytyvät esittelyvideot. Virtuaalimaailmassa on erittäin vahva läsnäolon tuntu. Tämä ei ole kuitenkaan yksinomaan hyvä asia: Pelaaja kokee virtuaalimaailmassa tapahtuvat liikkeet aitoina, mutta koska keho ei tunne havaittuja liikkeitä fyysisesti, niin seurauksena on huimausta ja heikotuksen tunnetta aiheuttava ristiriita – pää menee sekaisin.
Kasinot eivät vielä VR-pelipalveluja vielä tarjoa, mutta uskoisin, että tähän on tuloss muutos muutaman vuoden sisällä. Jos kuitenkin nyt haluat katsastaa joitakin kasinoita ja saada ilmaista pelirahaa, niin kasinoita on tarjolla monia.

Square Enixin julkaisemassa Monster of the Deep -pelissä pääsee pulahtamaan Final Fantasy XV -maailman jokien, järvien ja merien syvyyksiin suunnitellussa virtuaalimaailmassa.
Pelissä mm. kalastetaan syvyyksien petoja virvelillä. Pelin maisemat ovat näyttäviä ja PlayStationin vakio-ohjain tuntuu virtuaalimaailman syövereissä aivan aidolta virveliltä, jolla uistinta viskotaan veteen ja kelataan.
Staattisissa kalastuskohtauksissa pelaaja ei koe lainkaan huimausta, mikä edesauttaa suuresti maailmaan uppoutumisessa.

Ensituntuman perusteella Monster of the Deep tuntui kuitenkin enemmän demolta kuin täysipainoiselta tarinalliselta peliltä, juoni nimittäin vaikutti turhan katkonaiselta eikä kovin ”koukuttavalta”.
Himokalastajalle peli kuitenkin tuo kesäisen tuulahduksen talven synkkinä päivinä. Mutta jos ei tunne vetoa kalastukseen tai Final Fantasy -teemaan, niin kannattanee aloittaa eri kategorian peleistä.

Bethesda Softworksin Skyrim VR tuo jo kunnioitettavaan ikään päässeen suositun roolipelin virtuaalimaailmaan.
Läsnäolon tuntu on pelissä erittäin vahva, mutta Skyrimin tapauksessa tämä ei ole niinkään hyvä asia. Liikkuminen pelissä tapahtuu liian rivakasti ja maaston epätasaisuudet tuntuvat nopeina hyppäyksinä. Liikkeet aiheuttavat pelaajalle yllättävän nopeasti pahoinvointia ja päänsärkyä. Tämä vähentää oleellisesti pelaamisen mielekkyyttä.
Skyrimin tapauksessa tulee selkeästi esille se, että perinteinen pelimaailma ei aina sovellu sellaisenaan virtuaalipelaamiseen. Skyrimin maisemat kyllä antavat pelaajalle ”Vau” -elämyksen, mutta pelattavuuteen virtuaalilaiseilla olisi pitänyt kiinnittää vielä enemmän huomiota.

Huimaus on enemmän tai vähemmän läsnä kaikissa virtuaalipeleissä. Eniten heikotuksen tunnetta kokeilussa aiheutti Skyrim, jota ei voinut pelata pitkiä aikoja kerrallaan. Yllättävää oli, että Megaton Rainfall ei juurikaan aiheuttanut huimausta, vaikka siinä lennetään nopeasti joka suuntaan.

Heikotuksen tunne virtuaalipelaamisessa tuntuu liittyvän pitkälti siihen, kuinka terävinä liikkeet tulevat: Sulavalinjaiset liikkeet eivät aiheuta juurikaan pahoinvointia, kun taas pienetkin tärähdykset ja töksähtelevät liikkeet aiheuttavat huonon olon nopeasti.

Mahdollinen heikotuksen tunne pelitilanteissa ei ole kokeilumme perusteella kuitenkaan ylipääsemätön ongelma. Yksinkertainen ratkaisu on, että jos pelaaja kokee jossakin vaiheessa huimauksen tunnetta tai huonovointisuutta, niin kannattaa suosiolla pitää pieni tauko pelaamisessa. Näin välttää helposti turhat päänsäryt.

VR-pelaaminen on läsnä arkisessa pelamisessa jo nyt, mutta tulevaisuudessa se tulee olemaan läsnä vielä enenmmän.

Share.

About Author

Mikään meri ei ole liian iso seilattavaksi.

%d bloggaajaa tykkää tästä: