Ihmiset viettävät aikaa ruutujen ääressä enemmän kuin koskaan. Tietokoneen, älypuhelimen ja television yhteenlaskettu päivittäinen ruutuaika kasvaa jatkuvasti, eikä loppua näy. Kuinka paljon oikein vietämme aikaa ruudun ääressä ja mitä se meissä aiheuttaa?

Ruutuaika ja lapset

Nykyään lapset ovat osa digitalisoitunutta kulttuuriamme ja jo hyvin nuorikin lapsi osaa käyttää tablettia paljon sujuvammin kuin vanhempansa. Kun erilaiset sovellukset ja pelit ovat osa jokapäiväistä elämäämme, miten vanhemmat päättävät mikä on sopivasti?

Ainakin ollaan yhtä mieltä siitä, että ruutuajan asettaminen täyskieltoon on melko kohtuutonta. Ennen liian kirjojen lukemisen sanottiin mädättävän nuorten aivot, sitten television ja nykyään älylaitteiden. On yleisesti hyväksytty, että tablettien ja muiden laitteiden käyttö sopivissa määrin voi tukea lapsen kehitystä eikä ole haitallista.

Suositukset

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee kahdesta neljään vuotiaille lapsille sopivaksi ruutuajaksi alle tunnin päivässä. Tutkijat eivät ole päässeet tästä aivan yksimielisyyteen, ja esimerkiksi THL suosittelee samalle ikäryhmälle alle kaksi tuntia päivässä.

Tärkeintä lapselle sopivassa ruutuajassa on enemmänkin se, että videon tai pelin sisältö on lapsen ikäiselle sopivaa katsottavaa. Nykyään tarjolla on runsaasti erilaisia lapsilukkoja ja suoraan tietyille ikäryhmille sopivia ohjelmasisältöjä. Nämä helpottavat vanhemman arkea. 

Perheen on myös hyvä käydä yhdessä lapsen kanssa läpi selkeät säännöt sopivalle ruutuajalle ja missä tilanteissa tablettia tai muuta älylaitetta voi käyttää.

Ollaanko nuorista turhaan huolissaan?

Nuoria paheksutaan usein liiallisesta ruudun tuijottamisesta. Totuus kuitenkin on, että aikuiset katsovat ruutua päivän aikana suunnilleen yhtä paljon kuin teini-ikäiset.

Aikuisten ja nuorten kiista ruutuajasta voi helposti syntyä arkisissa tilanteissa. Nuori ei välttämättä osaa tai halua ajatella, että kännykän kaivaminen taskusta ruokapöydässä voi tuntua muusta perheestä töykeältä. Nuorten ja aikuisten tulisi yhdessä keskustella sopivasta ruutuajasta ja sen käytöstä ennen riitatilanteiden syntyä.

Aikuiset ja tietokoneet

Työtehtävät ovat siirtyneet yhä enemmän näyttöpäätteille. Aikuinen työssä käyvä suomalainen voi olla helposti koko työpäivänsä tietokoneen ääressä, jonka jälkeen kotona katsotaan televisiota ja älypuhelinta. Päivän kokonaisruutuaika nousee helposti kymmeneen tuntiin. 

Kymmenen tuntia kuulostaa paljolta ja sitä se onkin, kun vertaa vaikka kymmenen vuoden taakse. Kuitenkin suuri osa asioista tapahtuu nykyisin tietokonetta apua käyttäen, halusimme sitä tai emme. 

Tärkeintä, mitä jokaisen tulisi tehdä, on pitää kehostaan hyvää huolta. Terve ja voimakas vartalo sekä niska- ja hartialihakset kestävät paremmin näyttöpäätetyöskentelyn aiheuttamat rasitukset.

Työtietokoneelle tai älykelloon voi asettaa ajastimen, joka muistuttaa liikkumaan vaikka puolen tunnin välein. Myös yhteiset taukojumpat ovat kasvattaneet suosiotaan monilla työpaikoilla.  

Älypuhelinten käyttö ennen nukkumaanmenoa

Tutkimusten mukaan älypuhelimen tuijottaminen ennen nukkumaan menoa vaikeuttaa unensaantia. Tämä johtuu näytön valon sinisestä aallonpituudesta, joka vaikuttaa melatoniinin eli niin sanotun pimeähormonin tuotantoon.

Niin aikuisten, nuorten ja lasten on suositeltavaa välttää ruutuaikaa tunnin tai mielellään kaksi ennen nukkumaanmenoa. Tämä helpottaa nukahtamista ja yöunet eivät lyhenny. 

Jos siis pidät esimerkiksi suositun Starburst -kolikkopelin näpyttelemisestä iltaisin, kannattaa se siirtää hieman aiemmaksi iltapäivään. Nykyisin on myös olemassa monia sovelluksia, jotka lupaavat vähentää tai poistaa näytön sinisen aallonpituuden.

Näytä itse esimerkkiä

Vanhempien tulee siis noudattaa annettuja suosituksia ja valvoa, että lasten ruutuaika käytetään kehittävän sisällön parissa. Nuorten kanssa pitää olla selvät pelisäännöt missä ja kuinka kauan älylaitteita saa käyttää. Perheen yhteinen liikunnallinen elämäntapa auttaa ehkäisemään tietokoneiden ja älylaitteiden aiheuttamia jumituksia. Ennen illan elokuvaa ja somehetkeä on virkistävää tehdä vaikka pieni lenkki lähimetsässä. 

Share.

About Author

Mikään meri ei ole liian iso seilattavaksi.

Leave A Reply

%d bloggaajaa tykkää tästä: