Pokemon GO valtasi maailman

Viime aikoina on saatu paljon kuulla kuinka mobiilipelit ovat rikkoneet rajoja latausmäärissä ja kasvaneet erittäin suosituiksi ympäri maailmaa. Kaikki tämä on ollut kuitenkin vain alkusoittoa ja todellinen näytös saatiin, kun Nintendo teki ison iskun mobiilipelien maailmaan Pokemonilla. Pokemon GO on nyt noussut jo Yhdysvaltain ladatuimmaksi mobiilipeliksi ja maailmanennätystäkin ollaan kaiken hulinan keskellä rikkomassa.

Nianticin valmistama Pokemon GO on onnistunut lyömään itsensä läpi aivan ennennäkemättömällä tavalla. Peli on saanut ihmiset liikkeelle ympäri maailmaa jahtamaan Pokemoneja todelliseen maailmaan. Tämä menestys löikin kaikki ällikällä ja jokaisen pelin valmistuksessa mukana olleen yhtiön osakekurssit ovat näyttäneet tämän saman uskomattomalla kasvulla. Tämänkaltaiset nettipeli voitot ovatkin olleet sijoittajien mieleen ja uusia ilmiöitä etsitään jatkuvasti.

Yksinkertaisesti kaunista

Pokemon GO on hyvin yksinkertainen peli, mutta uskomattoman hauska ja toimiva. Pelissä sinun Pokemon-kouluttajana tulee kerätä mahdollisimman paljon Pokemoneita ja samalla täyttää omaa Pokedex-tietokantaa eri lajeista. Myöhemmässä vaiheessa mukaan astuvat myös salit, joissa Pokemonit taistelevat keskenään ja salin herruus selvitetään kolmen tiimin kesken.

Monelle Pokemon GO on kuitenkin vain peli, jossa Pokemoneja kerätään luonnosta. Kun kävelet todellisessa maailmassa peli auki, ilmoittaa se sinulle aina kun ympäristössä löytyy villi Pokemon. Sinun tulee sitten kaapata se Poke-palloon ja kerätä mukaan joukkoosi. Uusien Pokemonien löytämisestä tulee hauskaa ajanvietettä, jonka myötä ulkoilun määrä kasvaa ja liikuntaa tulee huomaamatta. Monelle nuoren lapsen vanhemmalle peli onkin ollut taivaanlahja, sillä nyt pelajaat lähtevät mieluisasti ulos kävelemään ja metsästämään Pokemoneja.

Yksi suuri vetonaula Pokemonissa on verrattuna moneen muuhun suureen mobiilipeliin, nimittäin sen ilmaisuus. Moni ilmainen mobiilipeli on kuitenkin ”pay-to-win”-tyylinen, eli peliä voi pelata ilmaiseksi, mutta pärjätäkseen hyvin, tulee sinun maksaa oikeaa rahaa. Pokemonissa sinun ei tarvitse käyttää oikeaa rahaa pärjätäksesi, vaan kaikki esineet ja tavarat ovat helposti saatavilla ilman oikeaa rahaa. Näitä ilmaispelejä pelaajat haluavatkin tukea.

Pokemonin menestyksekäs historia

Pokemon ei ole ensimmäistä kertaa parrasvaloissa, vaan se on niittänyt maailmanlaajuista suosiota jo vuosikymmenet. Heti alkumetreistä lähtien nähtiin, että Pokemon on ilmiö, josta riittää iloa sukupolvilta toisille.

Pokemonin tarina alkoi Nintendon kannettavalla Game Boy -käsikonsolilla vuonna 1996. Game Freak -yhtiö valmisti Nintendon kanssa Pokemon Red- ja Pokemon Green -pelit, jotka nousivat nopeasti pelaajien suosioon. Samaan aikaan valmisteltiin myös seuraavaa aluevaltausta, nimittäin keräilykorttipeliä. Pokemon-korttipeli julkaistiin puoli vuotta myöhemmin ja sekin löysi yleisönsä heti.

Tässä vaiheessa Pokemon oli noussut jo kaikkien nuorten tietoisuuteen, joskin vanhempi väki oli autuaan tietämätöntä ja toimivat vain maksajana lasten harrastukselle. Piirretyn TV-sarjan ja elokuvien myötä heidänkin tietoisuus asiasta kasvoi ja Pokemon alkoi olla kaikkien tuntema brändi.

Pokemonin kasvu jatkui nousujohteisena pitkään uusien pelien, elokuvien ja TV-sarjojen myötä. Sarjaan on tullut vuosien varrella yli 80 videopeliä, 19 elokuvaa ja yli 930 jaksoa piirrettyä sarjaa, joka kattaa 19 tuotantokautta.

Viimeisten vuosien aikana vauhti on kuitenkin selvästi hiipunut, eikä pelillä ole ollut aivan yhtä suurta vaikutusta, kuin vanhoilla sarjoilla. Kaikki tämä kuitenkin muuttui, kun Pokemon GO astui kuvioon.

Alkuperäisten fanien voimalla

Pokemon GO on onnistunut iskemään taas juuri oikeaan paikkaan, eli sarjan alkuperäisiin faneihin. Nyt 20 vuotta myöhemmin lapset ovat kasvaneet aikuisiksi, jotka saavat taas uudelleen elää lapsuuden suosikkinsa ja nyt tehdä sen omien lapsien kanssa.

Nintendo teki oikein valitsemalla ensin mukaan vain ensimmäisen sukupolven Pokemon-hahmot, jotka ovat kaikista tunnetuimpia. Näin peli onnistui täyttämään vanhojen fanien nostalgiatarpeen, ollen samalla kiinnostava Pokemon-peli myös nuorille pelaajille, jotka eivät päässeet kokemaan tätä sukupolvea sen ilmestyessä.

Kaduilla kulkiessa onkin hauska huomata, kuinka laajalle Pokemon on yhteiskunnassa levinnyt. Sama peli on valloittanut niin pienet lapset, kuin puku päällä kulkevat aikuiset. Pelin suosio on ylittänyt kaikki markkinaryhmien rajat, eikä ole enää mahdollista sanoa kenelle peli on suunnattu. Pokemon on ilmiö, jota kaikki rakastavat.

Tekninen jättisavotta

Maailmanlaajuisen sosiaalisen jättiläispelin tekeminen ja ylläpitäminen ei kuitenkaan ollut mikään pieni savotta. Pelin suosio yllätti kaikki ja palvelinpuolella tehtiinkin töitä yötä päivää, jotta peli pystyisi ylläpitämään kaikki halukkaat pelaajat.

Ensimmäisten viikkojen aikana palvelimet olivat kovilla ja pelajaat joutuivatkin kokemaan katkoksia ja hidasteluita. Tämä näkyi erityisesti silloin, kun uusi markkina-alue otetiin mukaan. Saksalaisten mukaantulo jumitti pelin koko Euroopassa päiväksi ja kun peli viimein aukesi Japanissa, oli palvelimet puoli vuorokautta aivan tukossa uusista pelaajista ja kasvavasta kuormasta. Tämä ei kuitenkaan haitannut pelaajia, sillä kun peli toimi, oli se todellista herkkua.

Tarkkaavaisimmat pelaajat huomasivat, että Pokemon GO pitää sisällään paljon yhtäläisyyksiä Nianticin aiempaan peliin, Ingressiin. Ingress oli hyvin samankaltainen peli, jossa pelaajat liikkuivat todellisessa maailmassa vallaten alueita omalle joukkueelle. Peli oli hetken erittäin suosittu, mutta teemansa takia ei jäänyt pitkäksi aikaa parrasvaloihin. Tämä sama tekniikka, samat sijainnit ja käyttäjädata on nyt valjastettu Pokemonin eteen voitokkain tuloksin. Pokemon olikin juuri se viimeinen puuttuva osa, minkä peli tarvitsi.

Advertisment ad adsense adlogger