Mikä mainostenestoohjelmissa viehättää ja miksi se on huono juttu mainostajille

Adblock-sovellukset ovat levinneet suurelle alueelle markkinoita ja yhä useampi myöntääkin käyttävänsä niitä. Adblock-sovelluksia käytetään blokkaamaan nimensä mukaisesti mainokset internet sivustoilta, jolloin lukija näkee paljon selkeämmän kuvan sivustosta ja sen tarjoamista artikkeleista. Adoben ja Page Fairin selvityksen mukaan mainosten esto-ohjelmien käyttö on kasvanut viime vuodesta jopa 41 prosenttia. Mainostuloilla eläville julkaisijoille sen arvioidaan aiheuttavan jo lähes 20 miljardin euron tulonmenetyksen vuonna 2015. Summa vastaa 14 prosenttia maailman mainoskuluista, ja kustannusten ennustetaan nousevan lähes 40 miljardiin euroon vuoteen 2016 mennessä.

Ilmiö on käyttäjien reaktio siihen, että verkkomainonnan heikkolaatuisuus ja tunkeilevuus on saavuttanut sietokyvyn rajat. Epäonnistuneesti kohdennettu mainonta ja sivulta toiselle viattomasta verkkokauppavisiitistä ikuisuuden seurailevat lenkkarimainokset yksinkertaisesti ärsyttävät. Puhelimella ponnahdusikkunoiden sulkeminen on kömpelöä ja väärissä tilanteissa käyntiin pärähtävät mainosvideot raivostuttavia. Myös yksityisyydensuoja huolettaa. Tätä kaaosta paetaan mainosten esto-ohjelmien avulla.

Isot yritykset, kuten https://www.microsoft.com/fi-fi/, Google ja Amazon ovat maksaneet Adblock-sovellusten kehittäjille suuria summia siitä, että yrityksen mainokset pääsevät läpi Adblokkerin suodattimien läpi. Monet julkaisijat, kuten Wired ja Guardian pyytävät kävijöitänsä sallimaan mainokset, kertoen, että sivusto pysyy pystyssä vain kyseisillä mainoksilla ja on erittäin tärkeää, jotta mainoksista saadaan tuottoa sivustolle. Osa sivustoista, kuten WSJ ei näytä sisältöä lainkaan lukijoille, joilla on mainoksenesto päällä. Esimerkiksi suuret netticasinot, kuten Casinohuone kampanjakoodi tarjoaa käyttäjälle mainoksettoman käyttökokemuksen.

Vähitellen brändit ovat alkaneet sisäistää ajatuksen hyvistä sisällöistä parhaana mainontana. Kuluttajat ovat vastaanottavaisia mainonnalle, kunhan se on relevanttia, hyödyttävää tai viihdyttävää eikä keskeytä tai häiritse.

Kun perinteinen mainonnan ekosysteemi horjuu, on sisältömarkkinoinnista tullut osa journalismia. Pärjätäkseen julkaisijoiden ja mainostajien on tehtävä yhteistyötä. Esimerkkinä tästä yhteistyöstä on viimeaikoina paljon keskustelua herättänyt natiivimainonta, eli artikkelimainen, mutta kaupallinen sisältö.

Natiivimainontaa on ymmärrettävästi kritisoitu, mutta ennen totaalityrmäystä kannattaa muistaa, että vaikka natiivimainonta ei ole mutkatonta, se voi pelastaa laatujournalismin.
Kaikkein varmin tapa kiertää mainosblokkerit on julkaista relevanttia sisältöä omalla alustalla. Brändit ovatkin tajuamassa, etteivät ne välttämättä tarvitse perinteistä mainontaa vaikuttaakseen. Yritykset sekä maailmalla että Suomessa satsaavat nyt omaan mediaan. Näin brändeistä tulee mediataloja.

Esimerkkejä löytyy jo paljon. Esimerkiksi Red Bull, Net-a-Porter, Patagonia ja Nordea ovat onnistuneet luomaan median, joka tarjoaa kuluttajille aidosti kiinnostavaa sisältöä.

Sisältömarkkinoinnista on tulossa siis suuri markkina-alue ja sen tuomat hyvät ja huonot puolet ovat vielä hieman pimennossa, mutta tulevaisuudessa tiedämme taas enemmän, kuinka sisältömarkkinointi vaikuttaa kuluttajiin. Adblockerit ovat siis erittäin suosittuja ja myöskin sallittuja, mutta nekään eivät pysty vaikuttamaan suoraan sisältömarkkinointiin, jolloin käyttäjät näkevät pakostikkin mainoksia, mutta tämä taas laittaa mainostalot panostamaan vielä enemmän mainoksiinsa, jolloinka mainoksista tulee paljon parempia.

Advertisment ad adsense adlogger